TITLeneida-hoti-391098

Είναι έτοιμες οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα για τη μετά-#metoo εποχή;

Μέχρι πριν από λίγο καιρό, όλα αυτά (ισότητα, ποικιλομορφία, ισορροπία επαγγελματικής/προσωπικής ζωής) ακούγονταν σαν μια σκέτη πολυτέλεια για τις επιχειρήσεις.

Soft θέματα, χωρίς κανένα ουσιαστικό αντίκτυπο στη βιωσιμότητα ή την ανάπτυξη τους, εκτός ίσως από μια πινελιά ευαισθησίας στο κοινωνικό τους προφίλ. Και για μια γυναίκα εργαζόμενη εξαρτιόταν από το σε ποιον προϊστάμενο «θα πέσει» το αν θα άκουγε νυχθημερόν σεξιστικά σχόλια στο γραφείο, αν θα σκεφτόταν κανείς να της προτείνει να πάει στο επαγγελματικό ταξίδι της μιας εβδομάδας παρότι έχει παιδιά, αν θα είχε ρεαλιστικές ελπίδες να αναλάβει κάποια θέση ευθύνης στην εταιρεία ή, έστω, αν θα πληρώνεται ισότιμα με τους άντρες συναδέλφους της.

Ακόμα απ’ αυτό εξαρτάται. Όχι σε όλες τις εταιρείες, αλλά στις περισσότερες. Όμως κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει. Και σταδιακά θα αλλάξει κι εδώ.

Αφήσαμε μόλις πίσω μας τη χρονιά του #metoo, των απανωτών σκανδάλων σεξουαλικής παρενόχλησης σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας στο εξωτερικό, των Women’s March, του Time’s Up, της απαγόρευσης των αμάνικων φορεμάτων στην αμερικανική γερουσία και έχουμε ήδη μπει σε μια χρονιά που πρέπει να κλείσει τα χάσματα της προηγούμενης. Όχι με πρόχειρες λύσεις και παυσίπονα, αλλά με συστήματα, με αυτοκριτική, με εκπαίδευση και, κυρίως, με αλλαγή κουλτούρας. Όχι πια για να φτιάξουμε το κοινωνικό προφίλ της επιχείρησής μας, αλλά για να εξασφαλίσουμε ότι αυτή η ίδια θα επιβιώσει και θα αναπτυχθεί.

Στην Αμερική, οι επενδυτές που χρόνια αγνοούσαν τις γυναίκες επιχειρηματίες έχουν αρχίσει να στρέφουν ενεργά την προσοχή τους σε αυτές. Τα στοιχεία τούς λένε ότι οι εταιρείες με τη μεγαλύτερη ποικιλομορφία στα διοικητικά τους συμβούλια έχουν κατά 26%  καλύτερες αποδόσεις και τα λιγότερα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης –τα οποία, στο σημερινό σκηνικό, μπορούν να αποτελέσουν αιτία κατάρρευσης ενός start-up. Οι μεγάλοι μιντιακοί οργανισμοί ορίζουν gender editors, κολοσσοί αποκτούν diversity directors και ομάδες διαχείρισης κρίσεων σεξουαλικής παρενόχλησης και η κουβέντα γύρω από την ισότητα στην αγορά εργασίας φουντώνει παντού.

Και στην Ελλάδα;

Και στην Ελλάδα, σιγά σιγά.

Μπορεί να μην ήρθαμε αντιμέτωποι με κάποιο μεγάλο σκάνδαλο ανάρμοστης συμπεριφοράς σε εταιρεία, μπορεί να έχουμε ακόμα ένα μισθολογικό χάσμα της τάξης του 12,48% και την πλειοψηφία των γυναικών στις επιχειρήσεις να δουλεύει πάντα σε χαμηλόμισθες και χαμηλών προοπτικών θέσεις, όμως η συζήτηση έχει αρχίσει να ανάβει κι εδώ.

Εμείς στο Women On Top πιστεύουμε ότι, μέσα στο 2018, κάποια σεξιστική διαφημιστική καμπάνια θα αποσυρθεί, πολλές γυναίκες θα επιλέξουν τον επόμενο εργοδότη τους με βάση τις προοπτικές που μπορεί να τους προσφέρει, πολλοί άντρες θα επιλέξουν το δικό τους επόμενο εργοδότη με βάση την ισορροπία επαγγελματικής/προσωπικής ζωής που μπορεί να τους εξασφαλίσει και τα περιστατικά διακρίσεων λόγω φύλου στις επιχειρήσεις θα συζητηθούν πιο ανοιχτά από ποτέ. Φυσικά πολλές επιχειρήσεις θα εξακολουθήσουν να μην αξιοποιούν στο έπακρο το δυναμικό τους και να μην προσελκύουν/κρατάνε τα ταλέντα που θα μπορούσαν, επειδή φοβούνται ότι μια γυναίκα στα 30 θα «τους μείνει έγκυος», λίγες θα συνεχίσουν να εφαρμόζουν πολιτικές και συστήματα που χτίζουν σιγά σιγά ένα διαφορετικό εταιρικό περιβάλλον και άλλες θα θελήσουν να κάνουν την αλλαγή προς μια πιο ισότιμη κουλτούρα, κι ας μην έχουν ακόμα όλη τη γνώση ή τα εργαλεία για να τη φέρουν εις πέρας. Aυτές είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε και με αυτές θα συνεχίσουμε να συζητάμε. Ελάτε να πάρετε μέρος στην κουβέντα.


Τo Women on Top πραγματοποιεί επιμορφωτική ημερίδα με θέμα Women On Top in business: ισότητα, μια στρατηγική επιλογή; το Σάββατο 3/2, 10.00-15.00, στο φιλόξενο χώρο του HIGGS (Βίκτωρος Ουγκώ 15, Αθήνα) και προσκαλεί στελέχη επιχειρήσεων, δημοσιογράφους και εργαζόμενους να συμμετέχουν ενεργά σε αυτήν.