Το ακούσαμε ως ερώτηση και το συζητήσαμε πολύ κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων του Ready for Work, τον περασμένο Απρίλιο: πέρα από τα τυπικά προσόντα που έχεις αποκτήσει και από την εμπειρία που αποκτάς σιγά σιγά, ποια είναι τα χαρακτηριστικά και οι δεξιότητες εκείνες που θα σε βοηθήσουν να βρεις μία δουλειά απαιτήσεων και, όταν τη βρεις, να εξελιχθείς μέσα σε αυτήν όπως θέλεις; Η απάντηση δεν είναι εύκολη και, φυσικά, δεν είναι μία. Ωστόσο, μέσα από την εμπειρία μας και μέσα από την επικοινωνία μας με ανθρώπους που, για χρόνια, δουλεύουν και γνωρίζουν όλο και καλύτερα την πραγματικότητα ενός τέτοιου επαγγελματικού περιβάλλοντος, έχουμε καταλήξει σε 4 βασικές δεξιότητες που χρειάζεσαι, που μπορείς να καλλιεργήσεις και που σίγουρα θα σε βοηθήσουν να κάνεις με τον καλύτερο τρόπο τη δουλειά που ονειρεύεσαι και να μη σταματήσεις να την εξελίσσεις.

  1. Δεξιότητες επικοινωνίας

Ακούγεται αυτονόητο και στοιχειώδες, αλλά είσαι σίγουρη ότι το κατέχεις πραγματικά; Ξέρεις να ακούς με προσοχή τι σου λέει ο συνομιλητής σου, χωρίς να αφαιρείσαι και χωρίς να βυθίζεσαι στη σκέψη του τι θα απαντήσεις αμέσως μετά; Μπορείς να μπεις στη θέση του; Μπορείς να εκφράσεις τα δικά σου συναισθήματα και να τα διαχειριστείς, έτσι ώστε να μην επηρεάζουν την επαφή σας με τρόπο που δεν θες; Ξέρεις να γράφεις σωστά και κατανοητά, να σέβεσαι τους κώδικες της επικοινωνίας μέσα σε ένα εταιρικό περιβάλλον, να διαβάζεις αποτελεσματικά το email ή την αναφορά που έχεις μπροστά σου; Συνειδητοποιείς τα μη λεκτικά μηνύματα που στέλνεις στους συνομιλητές σου, ακόμα και όταν δεν μιλάς; Μπορείς να θέτεις όρια και να διαπραγματεύεσαι με αυτοπεποίθηση, ενσυναίσθηση και σεβασμό;

Όχι, δεν είναι ότι για να πετύχεις πρέπει να ξεκινήσεις την καριέρα σου έχοντας τελειοποιήσει όλα τα παραπάνω. Είναι όμως σημαντικό να γνωρίζεις σε ποια σημεία χρειάζεσαι εξάσκηση και να προσπαθείς συστηματικά να βελτιώσεις τις επικοινωνιακές σου δεξιότητες -γιατί στην καρδιά τους όλες οι εταιρείες, τα έργα, οι δουλειές, οι επιτυχίες, οι ιδέες, οι ομάδες, φτιάχνονται από ανθρώπους και αυτό που μας συνδέει με τους ανθρώπους είναι, πάντοτε, η επικοινωνία.

  1. Ευελιξία και προσαρμοστικότητα

Ολόκληρα συστήματα διαχείρισης έργων έχουν στηθεί πάνω στην έννοια της ευελιξίας -και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Μπαίνουμε στη δουλειά με τις απόψεις, τους περιορισμούς, τις αδυναμίες και τις επιθυμίες μας, αλλά είναι σημαντικό να μην οχυρωνόμαστε πίσω από αυτά, γιατί έτσι καταδικάζουμε τον εαυτό μας στη στασιμότητα και την αγκύλωση. Λέγεται και «growth mindset» και είναι στην πραγματικότητα η προθυμία μας να αλλάξουμε γνώμη, να μάθουμε καινούρια πράγματα, να μετακινηθούμε από τη θέση μας και να εξελιχθούμε μαζί με το περιβάλλον μας, αντί να περιμένουμε πάντα να αλλάξει εκείνο για μας.

Μπορείς να καταλάβεις ότι το έχεις όταν ζητάς feedback από τους άλλους για τη δουλειά σου (όσο κι αν φοβάσαι καμιά φορά να δεχτείς την κριτική), όταν θεωρείς αυτονόητο ότι θα συνεχίσεις για όλη σου τη ζωή να μαθαίνεις, όταν είσαι διατεθειμένη να κάνεις πράγματα που υστερούν σε κύρος αλλά σου προσφέρουν πολλές ευκαιρίες να αναπτυχθείς. Από την άλλη, θα καταλάβεις ότι χρειάζεται να το καλλιεργήσεις πιο πολύ αν πιάνεις διαρκώς τον εαυτό σου να γκρινιάζει για τους άλλους ανθρώπους, το σύστημα, τις ευθύνες κάποιου τρίτου, την τύχη σου, ή να εγκαταλείπει διαρκώς δουλειές με την αιτιολογία ότι δεν είναι κατάλληλες/αρκετά σημαντικές/αποδεκτές για σένα.

  1. Όραμα

Ναι, χρειάζεται να είσαι ευέλικτη στη δουλειά, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζεις μέσα σου προς τα πού πηγαίνεις. Οι πιο γοητευτικοί, ενδιαφέροντες και πετυχημένοι άνθρωποι είναι εκείνοι που κάνουν τη δουλειά τους με πάθος, επειδή τη βλέπουν ως ένα σκαλοπάτι για να φτάσουν σε ένα σκοπό τον οποίο οι ίδιοι θεωρούν σημαντικό. Είναι τελείως διαφορετικό να πηγαίνεις κάθε μέρα στο γραφείο απλώς επειδή πρέπει να πας και διαφορετικό να κάνεις τα πάντα έχοντας συνείδηση του πώς συμβάλλουν σε αυτό που θέλεις να καταφέρεις.

Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει, στα 18, στα 25 ή στα 30 σου να έχεις ανακαλύψει το «σκοπό της ζωής σου» ή να ξέρεις ακριβώς πού θέλεις να βρεθείς και γιατί -στο κάτω κάτω, ακόμα κι αν ήξερες, μάλλον θα έκανες λάθος. Σημαίνει όμως ότι βλέπεις τη δουλειά ως κάτι παραπάνω από ένα μέσο βιοπορισμού και ότι αναγνωρίζεις πως, σε κάθε της στιγμή, κρύβεται μια ευκαιρία για να κάνεις κάτι καλύτερα -για τον εαυτό σου και για τους άλλους. Αυτή η πεποίθηση είναι που κάνει τη δουλειά σου πολύ πιο ουσιαστική, πολύ πιο χρήσιμη και πολύ πιο σημαντική για όλους γύρω σου. Και αυτή θα σε φέρει ένα ακόμα βήμα πιο κοντά στο να ανακαλύψεις πραγματικά το σκοπό σου.


 

Με την υποστήριξη:

 

Θέλεις να συμμετάσχεις δωρεάν σε 5 εργαστήρια του Women On Top;

Συμπλήρωσε το email σου για να ενημερωθείς για τις υποτροφίες του φετινού μας Summer Camp.

You have Successfully Subscribed!