Η Πηνελόπη Θεοδωρακάκου, Personal & Executive Coach, γράφει για το ρόλο που παίζουν τα top στεέχη μιας επιχείρησης στην εξασφάλιση της εναρμόνισης προσωπικής και επαγγελματικής ζωής για όλους τους εργαζόμενους μιας επιχείρησης.


Σε προηγούμενο άρθρο συζητήσαμε πώς η ύπαρξη και η εφαρμογή πολιτικών και πρακτικών για την εναρμόνιση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής δεν είναι πλέον πολυτέλεια για τις επιχειρήσεις, αλλά αποτελεί ισχυρή επιχειρηματική ανάγκη και στρατηγική επιλογή.

Tι ρόλο παίζει, όμως, η ηγεσία ενός οργανισμού στην υιοθέτηση των πρακτικών αυτών από όλα τα επίπεδα;

Καθώς φαίνεται, η συμπεριφορά των top στελεχών σε σχέση με την εναρμόνιση προσωπικής – επαγγελματικής ζωής αποτελεί έναν από τους πιο καταλυτικούς παράγοντες για την επιτυχία των όποιων αντίστοιχων πρακτικών και ρυθμίσεων μέσα σε έναν οργανισμό.

Πρόσφατα, η Thrive Global σε συνεργασία με την Deloitte έκαναν μια έρευνα με τίτλο ‘Beating Burnout’, σχετικά με την εργασιακή εξουθένωση, και τα συμπεράσματα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα.

To 87% των επαγγελματιών που έλαβαν μέρος στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν πάθος για τη τωρινή εργασία τους, παράλληλα όμως, το 64% δήλωσε ότι βιώνει συχνά έντονο στρες, διαλύοντας το μύθο που χρόνια τώρα παίρνει ως δεδομένο πως αν αγαπώ αυτό που κάνω, έχω ανοσία στο στρες και, τελικά στο burnout.

1 στους 4 επαγγελματίες δήλωσε στην έρευνα ότι παίρνει άδεια από σπάνια έως ποτέ. Οι βασικότεροι παράγοντες της εργασιακής εξουθένωσης που αναφέρθηκαν στην έρευνα ήταν η έλλειψη υποστήριξης ή/και αναγνώρισης από την ηγεσία, οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες και τα deadlines και το να δουλεύει κανείς μετά το τέλος του ωραρίου κατά κανόνα, και όχι κατ’εξαίρεση, καθώς και διακοπές και σαββατοκύριακα.

Tι σχέση έχει όμως ο ρόλος του leader σε όλο το παραπάνω;

Από τη μια έχουμε τα στατιστικά που μας λένε ότι σχεδόν το 50% των νέων επαγγελματιών (millennials) δήλωσαν ότι έχουν παραιτηθεί από δουλειά γιατί αισθάνθηκαν burnout και από την άλλη το 53% αυτών δηλώνει ότι θα είχε πολύ θετικότερη προδιάθεση προς τον οργανισμό του αν ήξερε περισσότερες πληροφορίες για την εμπειρία του CEO και πώς εκείνη ή εκείνος είχε χειριστεί τις προκλήσεις σε σχέση με την εναρμόνιση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι οι millennials, συγκριτικά με άλλες υπο-ομάδες, είναι πολύ πιο πιθανό, βλέποντας συναδέλφους, team managers, top στελέχη, ακόμα και τον ίδιο τον/την CEO, να επιλέγουν μια προσωπική ‘υποχρέωση’ σε σχέση με μια επαγγελματική, να κάνουν το ίδιο.

Γιατί, όπως αναφέραμε και στην αρχή, αυτό που μετράει δεν είναι μόνο η επίσημη ύπαρξη πολιτικών και ρυθμίσεων, αλλά και η πρακτική εφαρμογή τους. Όπως έγραψε και η Julia Greenberg σε αυτό εδώ το άρθρο της στο Wired, η ανακοίνωση φιλικών προς την οικογένεια μέτρων είναι ένας τρόπος που όλες οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας χρησιμοποιούν στην προσπάθεια τους να προσελκύσουν και να διατηρήσουν ταλέντα και κυρίως νέα ταλέντα που επιθυμούν να διατηρούν μια ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.

Ωστόσο οι περισσότεροι ανησυχούμε πως, ασχέτως με την επίσημη πολιτική της εταιρείας, το να κάνουμε χρήση αυτών των πολιτικών μπορεί να θέσει σε κίνδυνο και τη δουλειά μας και τυχόν μελλοντικές ευκαιρίες ή την εκτίμιση που θα τρέφει πλέον για μας ο εργοδότης μας. Ας θυμηθούμε πόσες φορές έχουμε ακούσει γυναίκες να αναρωτιούνται τι πραγματικά θα συμβεί στην καριέρα τους αν πάρουν την 6μηνη άδεια μητρότητας του ΟΑΕΔ, ασχέτως αν ο εργοδότης τους θεωρητικά έχει συμφωνήσει.

Ένα βασικό βήμα προς το να καθησυχαστούν τέτοιου είδους φόβοι είναι να δίνεται το παράδειγμα από την κορυφή. Στελέχη και managers χρειάζεται να δίνουν το παράδειγμα, ασπαζόμενοι τις εταιρικές πρακτικές για την εναρμόνιση της προσωπικής με την επαγγελματική τους ζωή, αποδεικνύοντας έτσι ότι υπάρχουν για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων – άρα και του πιο παραγωγικού τρόπου εργασίας – και όχι μόνο ως ‘βιτρίνα’ προσέλκυσης νέων ταλέντων.

Για παράδειγμα, ο Mark Zuckerberg (αν και, ξέρω, αμφιλεγόμενο πρόσωπο και οργανισμός τελευταία) πήρε άδεια πατρότητας. Το ίδιο και o CTO και ο chief product officer του Facebook.

H Sheryl Sandberg, COO της εταιρείας, σε πρόσφατη συνέντευξη της στο Fortune αναφέρει μεταξύ άλλων πόσο σημαντικό είναι να φροντίζεις την ομάδα σου, τους ανθρώπους που δουλεύουν για εσένα, αναφερομένη, για παράδειγμα, στην ύπαρξη καλών πρακτικών σε σχέση με τις επιδοτούμενες αναρρωτικές άδειες. Αναφέρει λοιπόν πως χρειάζεται οι οργανισμοί να κάνουν το σωστό γιατί είναι το σωστό αλλά και γιατί είναι το πιο έξυπνο, από επιχειρηματικής άποψης. Όταν φροντίζεις την ομάδα σου κάθε φορά που  σε χρειάζονται τα μέλη της, τότε είναι πιθανότερο εκείνα να είναι πιο αφοσιωμένα και θετικά προδιατεθειμένα απέναντι στην εργασία τους. Και το να έχει ένας οργανισμούς ικανοποιημένους εργαζόμενους είναι ο πιο καταλυτικός παράγοντας για την επιτυχία.

Newsletter

Γράψου με το email σου για να ενημερώνεσαι άμεσα για τα νέα του WoT.

Σ' ευχαριστούμε για την εγγραφή!