Ημερομηνία: Τρίτη, 02 Απριλίου 2019
Κατηγορίες: ΝέαΗ Κατερίνα Βλασσοπούλου, μέντορας στο Women On Top, γράφει για τους εκπαιδευτικούς και επαγγελματικούς προβληματισμούς των έφηβων κοριτσιών και για το πώς θα μπορούσαμε να τις στηρίξουμε για να πάρουν τις πιο σωστές επιλογές για το δικό τους μέλλον.
Όλες και όλοι μας έχουμε κάποιο συγγενικό ή φιλικό πρόσωπο που διανύει την εφηβεία. Επειδή όλοι έχουμε περάσει από αυτήν την ηλικιακή φάση κατανοούμε επίσης τους προβληματισμούς σε σχέση τόσο με το παρόν και την ταυτότητα, όσο και τη μελλοντική προσωπική και επαγγελματική ζωή. Συνηθίζουμε να ακούμε πολλούς επιθετικούς προσδιορισμούς να συνοδεύουν στο σύνολο τους νέους, λ.χ. ότι «ότι δεν κάνουν όνειρα, δεν έχουν στόχους, είναι απαξιωτικοί, αντιδραστικοί, είναι κολλημένοι σε μία οθόνη ενός smartfone», κ.π.λ. Όμως αυτοί οι ταυτοτικοί προσδιορισμοί αφενός δεν προσφέρουν τίποτα περισσότερο από μία συγκρουσιακή σχέση, αφετέρου είναι βέβαιο πως μας απομακρύνουν από τον κόσμο των νέων και τα δικά τους προβλήματα. Δεν θα ισχυριστώ εδώ πως δεν υπάρχει αρνητισμός για πολλά κοινωνικά γενόμενα από πλευράς νέων, ωστόσο αυτό το χαρακτηριστικό είναι κοινό και στους μεγαλύτερους και είναι απόρροια πολλών παραγόντων, όπως η οικονομική και κοινωνικοπολιτική κρίση.
Πρόσφατα, σε ένα οικογενειακό γεύμα, συζητούσα με δύο έφηβες, μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου αντίστοιχα. Ναι, ομολογώ πως ξεκινήσαμε τη συζήτηση από τις τάσεις της μόδας και το Instagram, και φυσικά για τα αγόρια που δεν καταλαβαίνουμε. Ωστόσο η συζήτηση προχώρησε στα θέματα του σχολείου και στις αποφάσεις για το μέλλον. Εξεπλάγην με την σοβαρότητα που αντιμετώπιζαν το μέλλον τους και την ευαισθησία τους στα κοινωνικά τεκταινόμενα. Με εντυπωσίασε ακόμα περισσότερο η αντίδραση τους στην παγκόσμια και εντόπια τάση, του γυμνού, της πρόκλησης, του εύκολου εντυπωσιασμού, της βαρύτητας στην εμφάνιση και όχι σε πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας.
Αυτό που κράτησα είναι η απαισιοδοξία και ο βαθύτατος προβληματισμός τους θέματα που σχετίζονται με του επαγγελματικό τους προσανατολισμό. Άκουσα πως δεν υπάρχουν στο σχολείο άνθρωποι ειδικοί σε θέματα τέτοιου τύπου, πως τα κορίτσια δεν γνωρίζουν πού να αναζητήσουν συμβουλές και πώς θα ανακαλύψουν το δικό τους προσωπικό ταλέντο.
Την επόμενη μέρα κάθισα στον υπολογιστή και έψαξα να βρω τι λύση μπορεί να υπάρχει για αυτά τα παιδιά. Βρήκα λοιπόν ένα σχετικό site του ΕΟΠΠΕΠ υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και το The Tipping Point που προσπαθεί να λύσει όπως αναφέρει, την τυχαιότητα στην λήψη κρίσιμων ακαδημαϊκών και επαγγελματικών αποφάσεων. Και βρήκα επίσης πολλά site αλλά και προτάσεις για επαγγελματικό προσανατολισμό με τεστ και συναφείς μεθοδολογίες από πλήθος ιδιωτικών εταιρειών. Εύλογα, λοιπόν, μπήκα στο κλίμα του έντονου προβληματισμού για το πώς οι νέες και οι νέοι εμπνέονται ή και αποφασίζουν για κάτι τόσο σημαντικό όσο το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό μέλλον τους. Είναι το τεστ ένας τρόπος που αποκαλύπτει προδιάθεση και τάση, όνειρα; Μία συζήτηση με κάποιον που είχε συναφή όνειρα και τα ακολούθησε, ίσως να προσφέρει περισσότερα. Αλλά και πάλι, ποια μπορεί να είναι η μεθοδολογία ή ο τρόπος να ανακαλύψει μία έφηβος ποιο εκπαιδευτικό και συνακόλουθα ποιον επαγγελματικό δρόμο επιθυμεί για το μέλλον;
Τι μπορούμε όλοι μαζί λοιπόν να κάνουμε ώστε οι νέοι να καθοδηγούνται προς το μέλλον τους ανάλογα με τις δυνατότητες, τα όνειρα και τις ιδιαίτερες και ξεχωριστές προσωπικότητές τους; Με ποιους υγιείς και εποικοδομητικούς τρόπους θα μπορούσαμε να συνεισφέρουμε στο να ανακαλύψουν την κλήση ή τις κλίσεις τους, να πραγματοποιήσουν τα όνειρα τους; Θα ήταν κάποιο είδος πλατφόρμας; Μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο που θα συγκέντρωνε τις σωστές πληροφορίες; Με ποιον τρόπο; Μήπως το mentoring είναι η κατάλληλη οδός; Και για κείνους που δεν έχουν αποφασίσει ακόμα; Γιατί είναι δύσκολο να αποφασίσεις κάτι σε μία νεαρή ηλικία που θα σε ακολουθήσει σε όλη τη ζωή. Και αν αλλάξεις γνώμη; «Θα σταθώ στην Δυνατότητα» γράφει η Emily Dickinson, μία από τις μεγαλύτερες ποιήτριες της Αμερικής. Και σε αυτήν θα σταθώ κι εγώ.
Το Women On Top προσφέρει τη δυνατότητα αναζήτησης μέντορα και για κορίτσια άνω των 15 ετών, που προβληματίζονται σχετικά με τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους. Αλλά όχι μόνο -μείνετε συντονισμένες και για επόμενα προγράμματα που σχεδιάζουμε αυτή τη στιγμή για εφήβους ηλικίας 15-19 ετών.