TITL2014-12-06 16.36.41

Περισσότερες γυναίκες για περισσότερη αειφορία

Κατηγορίες: Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Στον Κόσμο

Αδιαμφισβήτητα ζούμε σ’ έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Οι περισσότεροι πολιτικοί, οι περισσότεροι διευθυντές εταιρειών ή/και managers είναι άντρες. Χωρίς καν να αναφερθώ στο τι συμβαίνει, εν έτει 2015, στις μουσουλμανικές χώρες.

Όμως τα πράγματα αρχίζουν και αλλάζουν, έστω και αργά. Πρόσφατα στη χώρα μας είχαμε για πρώτη φορά γυναίκα πρωθυπουργό, έστω και για λίγες μέρες, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είπαν ότι αυτή η υπηρεσιακή κυβέρνηση ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματική. Μήπως σε αυτό βοήθησε το ότι στην ηγεσία της βρισκόταν μία γυναίκα;

Για πολλά χρόνια συνεργαζόμουν με μία ερευνήτρια του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ (πρώην ΕΘΙΑΓΕ), η οποία μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να παράξει πολύ περισσότερο έργο από πολλούς άντρες συναδέλφους της.

Στην καθημερινότητά μου, συνεργάζομαι με περισσότερους άντρες παρά με γυναίκες. Αυτό που παρατηρώ, χωρίς φυσικά να γενικεύω, είναι ότι οι άντρες δεν είναι τόσο οργανωτικοί και δεν μπορούν να αποδώσουν εξίσου καλά όταν πρέπει να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Δεν είναι δηλαδή καλοί multi-taskers. Είναι της λογικής «ένα πράγμα τη φορά».

Και, για να μην θεωρηθεί ότι, για λόγους φεμινιστικούς, θέλω πάση θυσία να μειώσω τους άντρες, υπάρχουν και επιστημονικά δεδομένα τα οποία αποδεικνύουν τα λεγόμενά μου, συνδέοντάς τα, μάλιστα, και με την αειφορία.

Έρευνα που διεξήγαγε το Pennsylvania University και δημοσιεύτηκε στα Proceedings of the National Academy of Science, έδειξε ότι ο εγκέφαλος των γυναικών λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με τον εγκέφαλο των αντρών. Οι γυναίκες είναι πιο ικανές και πιο αποτελεσματικές στο multi-tasking, στο να διαχειρίζονται, δηλαδή, πολλά θέματα/αντικείμενα ταυτόχρονα, ενώ οι άντρες είναι πιο καλοί στο να διαχειρίζονται ένα πολύπλοκο θέμα τη φορά. Επίσης η ίδια έρευνα απέδειξε ότι οι γυναίκες αντιδρούν καλύτερα όταν πρέπει να συναναστραφούν με πολύ κόσμο, σε πολύβουα και πολυσύχναστα περιβάλλοντα.

Μία ομάδα ερευνητών από την Αγγλία, το 2013, ασχολήθηκε με το ίδιο αντικείμενο και κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα, όπως φαίνεται και στο επιστημονικό άρθρο τους με τίτλο «Are women better than men at multi-tasking?». Ότι, δηλαδή, οι γυναίκες είναι πολύ καλύτερες από τους άνδρες στο να υλοποιούν πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες μαζί, τουλάχιστον σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Ο λόγος είναι ότι μπορούν πολύ πιο εύκολα και γρήγορα να μεταπηδήσουν από μία δραστηριότητα σε μία άλλη ή/και, ενώ ασχολούνται με κάτι συγκεκριμένο, παράλληλα να διεκπεραιώνουν και άλλες δράσεις χωρίς να χάνουν την συγκέντρωσή τους, ενώ οι άνδρες θέλουν πολύ περισσότερο χρόνο και είναι λιγότερο οργανωμένοι. Οι γυναίκες τα πηγαίνουν καλύτερα γιατί μπορούν πιο εύκολα να βάζουν προτεραιότητες, να οργανώνουν καλύτερα το χρόνο τους και να παραμένουν πιο ήρεμες όταν βρίσκονται κάτω από πιεστικές συνθήκες.

Η Karren Brady, μία αγγλίδα πολιτικός, συγγραφές και αρθρογράφος, η οποία συμμετέχει στη γνωστή εκπομπή του BBC «The Apprentice» διεξήγαγε μία έρευνα για λογαριασμό της εταιρείας DYMO, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι γυναίκες είναι πιο οργανωμένες, πιο ικανές να ανταπεξέρχονται στα deadlines και είναι πάντα στην ώρα τους στη δουλειά. Παράλληλα, ένας στους δέκα άντρες έχει δεχτεί προειδοποίηση από το αφεντικό του, σχετικά με θέματα που αφορούν την οργάνωση, και παραπάνω από ένας στους είκοσι έχει χάσει προαγωγή εξαιτίας της κακής οργάνωσης.

Η Gallup, το Μάιο του 2015, ανακοίνωσε τα ευρήματα μιας έρευνας η οποία προσπάθησε να απαντήσει στο ερώτημα αν οι γυναίκες managers είναι καλύτερες από τους άντρες managers. Το 41% των γυναικών που κατέχουν managerial θέσεις, όπως αποδείχτηκε, είναι πιο δεσμευμένες στη δουλειά τους σε σχέση με το 35% των ανδρών managers. Και αυτό, φυσικά, έχει ως αποτέλεσμα οι ομάδες εργασίας που διοικούνται από γυναίκες να είναι πιο αποτελεσματικές και να έχουν υψηλές επιδόσεις, γιατί οι εργαζόμενοι σε αυτές παρακινούνται από το παράδειγμα των γυναικών που τους διοικούν. Επιπλέον, οι γυναίκες managers αναγνωρίζουν πιο εύκολα τη δουλειά των συναδέλφων τους, τους παρακινούν να βελτιωθούν και λειτουργούν πιο εύκολα ως μέντορες.

Πώς, όμως, σχετίζονται όλα αυτά με την αειφορία;

Ζούμε σε μία εποχή αβεβαιότητας, με πολλές αλλαγές να συμβαίνουν ανά δευτερόλεπτο, με αποτέλεσμα να είμαστε αναγκασμένοι να αντιδρούμε άμεσα αλλά και αποτελεσματικά.

Αν, δε, αναφερθούμε στο θέμα «αειφορία» εκεί τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο, μια και πίσω από τη λέξη αυτή κρύβονται πολλά, σύνθετα και πολύπλοκα προβλήματα, που επιζητούν άμεση και υπεύθυνη λύση, όπως αυτό της κλιματικής αλλαγής, της αύξησης του ρυθμού απώλειας της βιοποικιλότητας, της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.

Για να λυθούν αυτά τα θέματα και να καταφέρουμε να κάνουμε τις ζωές, τα συστήματα και τον πλανήτη μας αληθινά αειφορικά, απαιτούνται, εκτός από τις επιστημονικές γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που σχετίζονται τόσο με την οργάνωση και τη ,διαχείριση όσο και με το multi-tasking και την άμεση και γρήγορη απόκριση. Και όπως αποδεικνύουν οι έρευνες, οι γυναίκες είναι ιδανικές στο να ανταποκριθούν στην πρόκληση αυτή.

Σε όλα τα προαναφερόμενα ερευνητικά δεδομένα έρχονται να προστεθούν κι αυτά που αναφέρονται σε ένα άρθρο του Harvard Business Review, τα οποία καταδεικνύουν ότι οι γυναίκες ελέγχουν περίπου 20 τρισεκατομμύρια δολάρια που αντιστοιχούν σε καταναλωτικές δαπάνες. Έκθεση της Morgan Stanley αναφέρει επίσης ότι οι γυναίκες ελέγχουν 11,2 τρισεκατομμύρια δολάρια που αντιστοιχούν σε επενδεδυμένα χρήματα σε μετοχές, ομόλογα και σε τραπεζικού λογαριασμούς.

Οι γυναίκες, όπως μας λέει και η Jackie VanderBrug, senior vice president and investment strategist στο US Trust, ενδιαφέρονται για το περιβαλλοντικό και κοινωνικό επενδυτικό αποτύπωμά τους περισσότερο από τους άντρες. To 73% των γυναικών νοιάζονται για την αειφορία και όσο οι γυναίκες θα αποκτούν περισσότερη δύναμη και χρήματα, αυτή η στροφή προς τις αειφορικές επενδύσεις θα αποτελεί πλέον τη νόρμα.

Το Haas School of Business of California University, Berkeley, μέσα από μία έρευνα που διεξήγαγε σε 1.500 εταιρείες, βρήκε ότι οι εταιρείες που έχουν περισσότερες γυναίκες σε ηγετικές θέσεις είναι πιο πιθανό να δραστηριοποιούνται με τρόπους που αντιμετωπίζουν ή μειώνουν τους περιβαλλοντικούς κινδύνους, όπως με επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποφεύγοντας τη διατάραξη της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων ή μετρώντας τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.

Αυτή η πραγματικότητα ενδυναμώνεται και από μία έκθεση της Barclay η οποία εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Economist Intelligence Unit, που αναφέρει ότι η ύπαρξη γυναικών σε managerial θέσεις αποτελεί δείκτη δέσμευσης μιας εταιρείας στην αειφορία.

Το μήνυμα

Ο συνδυασμός οργανωτικών και multi-tasking ικανοτήτων καθιστά τις γυναίκες πιο άμεσες, γρήγορες και αποτελεσματικές στην επιτυχημένη επίλυση σύνθετων περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων. Κι αν σ’ αυτό προσθέσουμε ότι οι γυναίκες είναι πιο «πράσινες» από τους άνδρες, όπως μας αποδεικνύουν πολλές μελέτες, τότε το μήνυμα δεν μπορεί να είναι άλλο παρά…

Βάλτε περισσότερες γυναίκες «μπροστά» και θα δείτε ότι ο κόσμος θα γίνει πιο αειφορικός!

Ο δρόμος προς την αειφορία είναι δύσκολος και σίγουρα απαιτεί αλλαγή πλεύσης από πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο που αυτή τη στιγμή καταστρέφουν τον πλανήτη στο όνομα του κέρδους, χωρίς να νοιάζονται για το μέλλον της ανθρωπότητας και της γης. Αν στις εταιρείες αυτές αυξηθούν οι γυναίκες σε θέσεις που επηρεάζουν την πολιτική και τις αποφάσεις τους είναι σίγουρο ότι θα γίνουν κάποια πρώτα δυναμικά θετικά βήματα προς την αειφορία.

Αυτό είχε στο μυαλό της και η Amy-Willard Cross, ιδρύτρια της εταιρείας BUY UP Index, η οποία ανέπτυξε μία εφαρμογή μέσω της οποίας διάφορα brands και επιχειρήσεις κατατάσσονται με βάση τον αριθμό των γυναικών που βρίσκονται στο διοικητικό τους συμβούλιο και σε διάφορες υπαλληλικές θέσεις, αλλά και με βάση τον τρόπο που προωθούν τα προϊόντα τους στις γυναίκες και το κατά πόσο αναπτύσσουν δράσεις κοινωνικής εταιρικής ευθύνης.

Έτσι τώρα, περισσότερο από ποτέ, λόγω της υψηλής τεχνολογίας αλλά και των social media, δίδεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να «ψηφίζουν» τι αγοράζουν και από ποιον και άρα να διαμορφώνουν και οι ίδιοι το σύστημα μέσα στο οποίο ζουν.

Σαφώς και πιστεύω στις diversified (πολυποίκιλες) ομάδες, και σε επίπεδο δεξιοτήτων και γνώσεων αλλά και σε επίπεδο φύλου. Η ποικιλότητα είναι αυτή που ωθεί την εξέλιξη, γιατί πολύ απλά μόνο μέσα από την ποικιλότητα μπορεί να προκύψει η ενοποίηση.

Όμως, δυστυχώς, μέχρι τώρα η ποικιλότητα σε επίπεδο φύλου μέσα σε διάφορους φορείς και οργανισμούς ήταν πολύ μικρή. Οι άνδρες πάντα υπερίσχυαν (και ακόμα υπερισχύουν) και ίσως είναι και αυτός ένας από τους λόγους που η ανθρωπότητα έχει οδηγηθεί σε τόσο μεγάλα αδιέξοδα!

Επομένως είναι στο χέρι όλων μας να προωθούμε τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών σε καίριες και μη θέσεις -γιατί όλες οι γυναίκες μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο από όποια θέση κι αν βρίσκονται- έτσι ώστε να ανοίξουμε έναν πιο «καθαρό» και πιο σύντομο δρόμο πριν την αειφορία.

Δήμητρα Ζερβάκη, ΕΜΒΑ, PMP, TTT


 

Πηγές:

http://www.pnas.org/content/111/2/823.abstract

http://www.biomedcentral.com/2050-7283/1/18

http://news.softpedia.com/news/Women-Are-More-Organized-than-Men-148505.shtml

http://www.gallup.com/businessjournal/178541/why-women-better-managers-men.aspx

https://hbr.org/2009/09/the-female-economy

http://www.morganstanley.com/articles/power-of-purse/

http://www.ustrust.com/publish/ust/capitalacumen/winter2014/features/ESG-mainstream.html

http://www.triplepundit.com/2013/07/women-on-boards-directors-increase-profits-sustainability/

http://www.buyupindex.com/blog/2015/4/24/women-shopping-ethically

http://www.thegreenmarketoracle.com/2012/03/women-are-more-environmentally-friendly.html

http://ensia.com/voices/want-a-more-sustainable-world-let-women-lead-the-way/