Επιλογή Σελίδας

Στη σειρά Women we trust, η Άννα Μπουνάτσου συνομιλεί με νέες επιχειρηματίες που έφτιαξαν κάτι καινούριο από το μηδέν, με την πολύτιμη υποστήριξη του The People’s Trust. Αν θέλεις να μάθεις πώς φτιάχνεται μια επιχείρηση, ποια είναι τα εμπόδια που θα συναντήσεις, αν το επιχειρείν είναι για σένα και ποιος μπορεί να σε βοηθήσει να ξεπεράσεις τις προκλήσεις που θα βρεις στο δρόμο σου, έλα να γνωρίσεις αυτές τις γυναίκες που κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα -και πιστεύουν ότι μπορείς να κάνεις κι εσύ το ίδιο.


Η Ολυμπία Καραλή δημιούργησε το Why Math, έναν καινούριο τρόπο για να μαθαίνουν τα παιδιά μαθηματικά, και μας μιλάει για τα πρώτα της βήματα στην επιχειρηματικότητα.

Πώς λειτουργεί το Why Math;

Το Why Math απευθύνεται κυρίως στα μικρότερα παιδιά, του δημοτικού. Είναι βιωματικό, δηλαδή βασίζεται σε δραστηριότητες τις οποίες έχουμε σχεδιάσει εμείς και τις κάνουμε στην τάξη. Στις δραστηριότητες αυτές χρησιμοποιούμε και υλικό το οποίο μπορούν να πιάσουν τα παιδιά στα χέρια τους και να παίξουν με αυτό. Έτσι τους δείχνουμε πως χτίζουμε ακόμα και τα κλάσματα. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο εργαλείο το οποίο χρησιμοποιούμε για να μάθουν τους δεκαδικούς αριθμούς. Η κάθε μαθηματική έννοια έχει και το δικό της χειροπιαστό εργαλείο. Έτσι γίνεται η πρώτη επαφή. Καταλαβαίνουν τι μαθαίνουν, σε τι τους χρειάζεται καθετί, τη σύνδεση αυτού που κάνουν, όταν για παράδειγμα μοιράζονται τις σοκολάτες με τα αδέρφια τους. Το αισθάνονται, το βλέπουν και μετά περνάμε στο πιο αφηρημένο επίπεδο. Τα σύμβολα τα μαθαίνουν στο τέλος. Έτσι ξεκινήσαμε πέρυσι το Σεπτέμβρη να συνεργαζόμαστε με κέντρα μελέτης, εργοθεραπείας -η μέθοδος αυτή βοηθάει πολύ τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες- καθώς και με συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, πηγαίνοντας σε δημόσια σχολεία τα απογεύματα.

Από πού προέκυψε η έμπνευση για αυτή τη μέθοδο;

Από τα Singapore Math, μια μέθοδο που αναπτύχθηκε στη Σιγκαπούρη. Τη χρησιμοποιούν αρκετά χρόνια εκεί κι έχουν δει πολύ καλά αποτελέσματα. Οι μαθητές τους τα τελευταία 20 χρόνια είναι πρώτοι στους διεθνείς διαγωνισμούς. Μέχρι το ’80 και η δική τους εκπαίδευση ήταν πολύ χαμηλή στα μαθηματικά, οι μαθητές τους είχαν επιδόσεις κάτω του μετρίου, οπότε αποφάσισαν να αλλάξουν τακτική. Πήραν όλη τη μεθοδολογία και τη θεωρία που είχαν αναπτύξει οι επιστήμονες των μαθηματικών και την εφάρμοσαν.

Οι σπουδές σου ποιες ήταν ακριβώς;

Σπούδασα και είμαι μαθηματικός. Έκανα ένα μεταπτυχιακό πάνω στη διδακτική και τη μεθοδολογία των μαθηματικών. Το μεταπτυχιακό ήταν που μου έδωσε τα περισσότερα ερεθίσματα. Η εκπαίδευση στα ελληνικά πανεπιστήμια εξακολουθεί να είναι θεωρητική, τουλάχιστον στα μαθηματικά που κατέχω εγώ. Ακόμα και στο μεταπτυχιακό δεν είδαμε έμπρακτα την εκπαίδευση, παραμείναμε σε θεωρητικό στάδιο. Ξέρουμε όλες τις θεωρίες των γνωστικών επιστημόνων, αλλά δεν μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματα. Για μένα το σημαντικό δεν είναι μόνο να αναλύσεις ένα πρόβλημα, πρέπει να βρεις και τη λύση. Οπότε μετά τα ερεθίσματα που δέχτηκα στο μεταπτυχιακό ξεκίνησα να εργάζομαι και μέσα από τη δουλειά μου, χρόνο με το χρόνο, άρχισα να βλέπω τι δυσκολίες που αντιμετώπιζαν τα παιδιά, τα οποία φτάνοντας στις μεγαλύτερες τάξεις, αντί να γκρινιάζουν για παράδειγμα που έχουν να μάθουν την ύλη της τάξης τους, εκείνα παραπονιούνται επειδή βλέπουν μια άσκηση με κλάσματα. Κι εκεί άρχισα να αναρωτιέμαι τι συμβαίνει. Έψαξα λοιπόν να βρω τι κάνουν οι υπόλοιποι που τα πηγαίνουν καλά στα μαθηματικά κι έτσι ανακάλυψα τα Singapore Math.

Πως αποφάσισες να προχωρήσεις αυτή τη μέθοδο σε μια επιχειρηματική κίνηση;

Πάντα ήθελα να φτιάξω μια δική μου επιχείρηση. Το ήξερα από τη στιγμή που σπούδασα. Το ένιωθα, το ήθελα απλά δεν ήξερα τότε τι θα ήταν αυτό. Νόμιζα ότι θα άνοιγα ένα φροντιστήριο, όπως όλοι. Στην πορεία, όμως, δουλεύοντας και σε αυτούς τους χώρους είδα ότι δεν μου ταίριαζε η ιδέα. Έψαχνα τι ήταν αυτό που ήθελα να κάνω και όταν κατάλαβα ακριβώς ποιο ήταν το πρόβλημα των παιδιών αποφάσισα ότι θέλω να δώσω λύση σε αυτό.

Τα παιδιά δείχνουν το ίδιο ενδιαφέρον με εσένα;

Ναι, όταν έρχονται. Εκείνα στα οποία αρέσουν τα μαθηματικά έρχονται με πολλή όρεξη και μεγάλη χαρά. Τα παιδιά τα οποία τα βρίσκουν λίγο δύσκολα είναι πιο μαγκωμένα στην αρχή. Όταν όμως μπαίνουν μέσα στο χώρο κι έρχονται σε επαφή με τη μέθοδο και το πώς δουλεύει, τότε σιγά σιγά λύνονται. Πάντα θα υπάρχουν εκείνα που δυσκολεύονται αλλά προσπαθούμε και εκείνα να τα βελτιώσουμε, δεν τα αφήνουμε απλά στη μοίρα τους ούτε τα παραγκωνίζουμε. Δεν είναι σωστό να ξεχωρίζουν τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία με τη λογική ότι δεν είναι καλά σε έναν τομέα. Πρέπει να δίνουμε περισσότερη βάση σε αυτές τις περιπτώσεις χωρίς να τους βάζουμε ταμπέλες του τύπου «αυτό το παιδί δεν είναι καλό στα μαθηματικά, πάμε παρακάτω».

Στα πλαίσια της καραντίνας πως κινείστε;

Μεταφέραμε τα μαθήματα online. Ξεκινήσαμε πέρσι το Μάρτιο και πήγε πολύ καλά. Τα παιδιά εξακολουθούσαν να ευχαριστιούνται το μάθημα παρότι είναι ψηφιακό. Χρησιμοποιούμε όλο το υλικό που έχουμε στην τάξη που το πιάνουν τα παιδιά, τους στέλνουμε εξοπλισμό στο σπίτι, είτε χρησιμοποιούμε ψηφιοποιημένα εργαλεία. Είμαστε συνδρομητές σε πλατφόρμες του εξωτερικού και μας δίνουν τη δυνατότητα το υλικό που χρειαζόμαστε να το έχουμε σε ψηφιακή μορφή για να μπορέσουμε να το δουλέψουμε με τα παιδιά. Είναι εντυπωσιακό το πώς κάθονται και παρακολουθούν. Επειδή αυτό που κάνουμε στο Why Math είναι βιωματικό στην αρχή είχα παγώσει και δεν πίστευα ότι θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά. Μετά όμως σκέφτηκα να βρω έναν τρόπο, ίσως και να δώσω ένα άλλο προϊόν στους πελάτες και να δω αν θα τους αρέσει. Αντέδρασα σωστά. Βρισκόμουν στην αρχή, όταν έγινε η πρώτη καραντίνα, και το γεγονός ότι ξεπέρασα μια δυσκολία μου έδωσε δύναμη να σταθώ περισσότερο στα πόδια μου. 

Αντιμετώπισες δυσκολίες που να σε έκαναν να σκεφτείς να τα παρατήσεις;

Δυσκολίες υπήρξαν, αλλά δεν σκέφτηκα ποτέ να το αφήσω. Σκέφτομαι μόνο πως θα τις ξεπεράσω. Ευτυχώς έχω και το The Peoples’ Trust που με βοήθησε πάρα πολύ. Γνώρισα εκείνους και μου είπαν ότι το θέμα μου δεν ήταν το οικονομικό, αρχικά, οπότε με παρέπεμψαν να αποκτήσω κάποιες γνώσεις πάνω στην επιχειρηματικότητα, στα λογιστικά, το marketing. Μου συνέστησαν εκείνοι το Praxis Business. Έπειτα πήγα με την ιδέα μου περισσότερο ολοκληρωμένη στο The Peoples’ Trust, την δέχτηκαν και μου έδωσαν τη χρηματοδότηση που χρειαζόμουν. Μου παρείχαν συμβουλευτική, σεμινάρια και σημαντικούς μέντορες. Είναι σε ό, τι χρειάζομαι δίπλα μου. Εγώ ήμουν αρχάρια, δεν είχα πολλές γνώσεις πάνω στην επιχειρηματικότητα, όμως ήταν εκεί και είναι ακόμα μαζί μου.

Ποιο είναι το ποιο ωραίο και το πιο δύσκολο στο να έχεις τη δική σου επιχείρηση;

Το πιο ωραίο είναι το ότι σου ανήκει. Εμένα μου άρεσε και η διαδικασία κατά την οποία σε κάτι δικό σου προσπαθείς να τοποθετήσεις τα πιόνια σωστά. Αυτό ήταν κάτι μαγικό. Το πιο δύσκολο είναι να βγει η δουλειά. Εγώ δεν διοικώ απλά, κάνω συνέχεια και μαθήματα. Έρχομαι σε επαφή με τα παιδιά, οπότε πρέπει να είμαι εντάξει απέναντι στις υποχρεώσεις μου στο μάθημα, να καταλαβαίνω τις δυσκολίες των μαθητών και να μπορώ να τις λύνω, να φεύγουν όλα ευχαριστημένα μετά το μάθημα. Αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι για μένα. Κάτι στο οποίο δουλεύω βέβαια 15 χρόνια τώρα. 

Υπάρχει κάτι που θα ήθελες να είχες κάνει διαφορετικά και το βλέπεις τώρα;

Όταν ξεκινάς δεν γίνεται να μην κάνεις λάθη. Όταν μάλιστα δεν έχεις εμπειρία, όπως εγώ, που δεν είχα σχέση με την επιχειρηματικότητα. Κοιτάζω μόνο τα λάθη να μου κοστίζουν όσο το δυνατό λιγότερο. Προτιμώ την επιχειρηματικότητα και δεν νομίζω ότι θα μετανιώσω ποτέ για την κίνησή μου αυτή. Δεν έχω καν ασχοληθεί με το δημόσιο τομέα, στον οποίο δεν μπορείς να κάνεις κάτι άλλο παράλληλα, δεν μπορείς να εξελιχθείς. Είμαι σίγουρη για αυτό που κάνω και το αγαπώ.

Ποια θα ήταν η συμβολή σου σε μια γυναίκα που θέλει να ξεκινήσει τώρα τη δική της επιχείρηση;

Εφόσον έχει ψάξει και έχει δει ότι αυτό που μπορεί να προσφέρει είναι κάτι που το ζητάει αγορά ή είναι κάτι που λύνει το πρόβλημα των καταναλωτών, να προετοιμαστεί πολύ καλά, να το δουλέψει πολύ σκληρά και να προχωρήσει. Εγώ είχα στο μυαλό μου ότι δουλεύω αναρίθμητες ώρες και είναι κρίμα αυτές τις ώρες να μην τις αφιερώνω σε κάτι που αγαπάω και είναι δικό μου. Όταν κάνεις αυτό που αγαπάς, δεν σε νοιάζουν οι ώρες που αφιερώνεις σε αυτό. 

Έχεις βιώσει κάποια διάκριση, θετική ή αρνητική, ως γυναίκα επιχειρηματίας;

Στην αρχή όταν ήμουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ως εργαζόμενη σε φροντιστήρια, υπήρχε αρνητική διάκριση την οποία φυσικά δεν εξέφραζαν ευθέως, αλλά το έβλεπα. Έτυχε να έχω εργοδότη ο οποίος πίστευε ότι δεν υπάρχουν γυναίκες που να είναι καλές καθηγήτριες μαθηματικών. Το βλέπουμε από το σχολείο ότι στα κορίτσια υπάρχει, στο θέμα των μαθηματικών, μια διάκριση, που σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Δεν έχουν να κάνουν με το φύλο τα μαθηματικά. Εγώ αποφάσισα ότι αυτό υφίσταται, αλλά ότι θα το αγνοήσω και θα κάνω τη δουλειά μου. Πιάνω τον εαυτό μου να κάνει και το αντίθετο, όμως. Τώρα που ασχολούμαι με μικρά παιδιά, έχω την πεποίθηση ότι πρέπει να είμαστε μόνο γυναίκες στην εκπαίδευση αυτού το ηλικιακού επιπέδου. Δύσκολα θα επιλέξω ένα βιογραφικό που θα μου έρθει από άντρα μαθηματικό. Κάνω κι εγώ το ίδιο δηλαδή. Απλά τώρα πλέον που λειτουργούμε και online μου φαίνεται πιο οικείο να βλέπουν τα παιδιά γυναίκες στην οθόνη τους. Είναι άσχημο και το ξέρω, αλλά δυσκολεύομαι να το αποβάλω. Όπως συμβαίνει σε όλους με τα στερεότυπα.


Σχετικά με το The People’s Trust

Το The People’s Trust, είναι ένας ιδιωτικά χρηματοδοτούμενος, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που υποστηρίζει νεοσύστατες και υφιστάμενες μικρές επιχειρήσεις όλων των κλάδων, παρέχοντας μικροχρηματοδότηση μέχρι το ποσό των €10.000 και δωρεάν υπηρεσίες επιχειρηματικής ανάπτυξης. Όραμά του, να συμβάλει στη μείωση της ανεργίας στην Ελλάδα μέσω της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας. Για το λόγο αυτό, προσφέρει στους επιχειρηματίες του αύριο τα εφόδια που χρειάζονται για να μετατρέψουν τις ιδέες τους σε βιώσιμες επιχειρήσεις. Αναζήτησε περισσότερες πληροφορίες στο https://www.thepeoplestrust.org/.