TITLperiod.tax

Η πρόσβαση στα προϊόντα περιόδου δεν είναι πολυτέλεια

Κατηγορίες: Νέα, Στον Κόσμο, Συνεργασίες

Η φορολόγηση των προϊόντων περιόδου με τον μέγιστο φορολογικό συντελεστή του 24% αποτελεί έμμεση διάκριση εις βάρος των γυναικών, την οποία και οφείλουμε να ανατρέψουμε!

Σύμφωνα µε έρευνα της MRB, τον Οκτώβριο του 2018, το 20% των µητέρων στην Ελλάδα δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν οικονομικά στην αγορά προϊόντων περιόδου, ενώ το 18% των μητέρων δηλώνουν πως δεν έχουν αγοράσει προϊόντα πρώτης ανάγκης, τουλάχιστον μια φορά, προκειμένου να αγοράσουν σερβιέτες. Παράλληλα, εκτιμάται ότι περισσότερα από 10.000 κορίτσια έχουν απουσιάσει, τουλάχιστον μια φορά, από το σχολείο, επειδή δεν μπορούσαν να αγοράσουν τα προϊόντα αυτά.

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη

Στις 15 Ιανουαρίου 2019, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πέρασε ψήφισμα σχετικά με την ισότητα των φύλων, το οποίο καλεί τα κράτη-μέλη να καταργήσουν τον φόρο που συνοδεύει τα εμμηνορροϊκά προϊόντα, το λεγόμενο “φόρο ταμπόν” ή “φόρο περιόδου”, αξιοποιώντας την ευελιξία που εισάγεται στην Κοινοτική Οδηγία για τον ΦΠΑ και εφαρμόζοντας απαλλαγές ή συντελεστή ΦΠΑ 0% για αυτά τα βασικά αγαθά

Ενώ 14 Ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη προχωρήσει στην μείωση του συγκεκριμένου ΦΠΑ στο 10% ή λιγότερο, με την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο μάλιστα να έχουν απαλλάξει εξ ολοκλήρου σερβιέτες και ταμπόν από τον φόρο, η Ελλάδα διατηρεί το ποσοστό του φορολογικού συντελεστή στο 24% για προϊόντα που αποτελούν, ουσιαστικά, είδη πρώτης ανάγκης για περισσότερο από το μισό μέρος του πληθυσμού.

Τα δεδομένα στην Ελλάδα

Τον Φεβρουάριο του 2024, το Υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε το πρόγραμμα «Period Poverty», σύμφωνα με το οποίο θα διανεμηθούν 14.000.000 προϊόντα και πακέτα περιόδου σε σχολεία, θα υλοποιηθούν εκπαιδεύσεις για την έμμηνο ρύση για γονείς, καθώς και εκστρατείες αποστιγματισμού και παρεμβάσεις ευαισθητοποίησης και ενδυνάμωσης για όλα τα κορίτσια της χώρας. Η διανομή αυτών των προϊόντων, ωστόσο, σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί μόνο σε 200 σχολεία του νομού Αττικής και Θεσσαλονίκης, σε λιγότερο δηλαδή από το 10% των σχολικών μονάδων της χώρας, ενώ δεν στοχεύει στην μείωση της τελικής τιμής των εν λόγω προϊόντων.

Ενώ η Ελλάδα προχώρησε πρόσφατα σε μονιμοποιήσεις των αλλαγών ΦΠΑ σε προϊόντα όπως ο καφές (take away και delivery) και τα ταξί στο 13%, οι σερβιέτες και τα ταμπόν που αποτελούν στην ουσία προϊόντα πρώτης ανάγκης, συνεχίζουν να φορολογούνται με το μέγιστο φορολογικό συντελεστή του 24%.

Επιπλέον, οι παραπάνω μονιμοποιήσεις, αν και αποτελούν σημαντική προσπάθεια για την αντιμετώπισης τη γενικευμένης ακρίβειας της χώρας, έχουν εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος 65 και 45 εκατομμύρια για τον καφέ και τα ταξί αντίστοιχα. Ωστόσο, η πρόσφατη ανάλυση που πραγματοποιήσαμε στο Women On Top με το Deon Policy Institute και την Ισμήνη Δροσοφορίδη, Human Rights Advocate & Impact Investing Analyst (Epagon VC), έδειξε ότι το δημοσιονομικό κόστος μιας πιθανής μείωσης του ΦΠΑ στα προϊόντα περιόδου, από το 24% στο 13%, θα ήταν 12.3 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, κόστος σημαντικά μικρότερο σε σχέση με τα προαναφερθέντα ποσά.

Εκστρατεία κατά του φόρου περιόδου

Μαζί με την Ισμήνη Δροσοφορίδη και το Deon Policy Institute, διεκδικούμε την άμεση πρόσβαση σε φθηνά και ασφαλή προϊόντα περιόδου, ζητώντας από την κυβέρνηση να παρέμβει με τη φορολογική μείωση στα εμμηνορροϊκά προϊόντα από το 24 στο 13%, και από τους φορείς χάραξης πολιτικής, τις ιδιωτικές εταιρείες παραγωγής και πώλησης προϊόντων περιόδου, αλλά και από το ευρύ κοινό των γυναικών, να ταχθούν με το μέρος μας σε αυτήν την πρωτοβουλία!